Zgrzewanie – naprawa części samochodowych metodami spawalniczymi
Zgrzewanie bazuje przede wszystkim na ogrzaniu metalu spajanych ze sobą elementów do stanu plastyczności i takim ich dociśnięciu, tak by doszło do ich połączenia. Jednoczesna aktywność wysokiej temperatury oraz ciśnienia prowadzą do powstania pokaźnych rozmiarów odkształceń plastycznych w miejscu łączenia, jak również sprzyja przenikaniu atomów z jednej powierzchni do drugiej, co pozwala w sposób trwały połączyć części. W większości przypadków wykorzystuje się zgrzewanie oporowe czy też ogniskowe.
Zgrzewanie oporowe
W momencie zgrzewania oporowego elementy spajane są dociskane do siebie elektrodami, włączonymi w obwód wtórny transformatora. Konieczne w tym procesie ciepło pojawia się w efekcie przepływu prądu elektrycznego przez spajane części. W miejscu gdzie ma się uformować spoina, to jest w miejscu, w którym schodzą się ze sobą elementy łączone, pojawia się opór o dużej intensywności, wobec tego w tym miejscu wywiązuje się maksymalna ilość ciepła.
Rodzaje zgrzewania oporowego
Wyróżnić można zgrzewanie oporowe liniowe, doczołowe, garbowe, a także punktowe. Zgrzewanie punktowe, grabowe i liniowe jest przeznaczone do łączenia jedynie elementów blaszanych. Pozostałe części należy zgrzewać jedynie przy użyciu metody doczołowej. Natomiast jako przykład zgrzewania ogniskowego można podać ogólnie znaną metodę kowalską, polegającą na scalaniu rozżarzonych do czerwoności metali przy użyciu uderzeń młota. Powszechnie stosowane, zarówno w trakcie napraw, jak również podczas procesu wytwarzania pojazdów samochodowych jest zgrzewanie punktowe. W zestawieniu z innymi metodami spajania blach ta metoda uzewnętrznia bardzo dużą liczbę zalet. Zbędne jest wcześniejsze przygotowanie elementów, jak w przypadku spawania czy też nitowania. Zgrzewanie nie przyczynia się do powstawania odkształceń materiału, dzięki czemu montaż nadwozia staje się znacznie prostszy, prócz tego jest łatwiejsze i bezpieczniejsze aniżeli spawanie. W zakładach naprawczych pojazdów samochodowych do punktowego zgrzewania nadwozi na ogół wykorzystuje się małe zgrzewarki przenośne ewentualnie podwieszone z wymiennymi elektrodami. w zgrzewarkach nowej generacji blachy dociskane są pneumatycznie.
Grzegorz Kaczorkiewicz
29.01.2020