Wymiana amortyzatorów
Niesprawne, jak również wyeksploatowane amortyzatory w samochodzie zastępuje się fabrycznie nowymi niezależnie od ich budowy. Eliminacja usterek w tym przypadku okazuje się na ogół nieekonomiczna, tym bardziej że na rynku motoryzacyjnym łatwo osiągalne są różnorakie podzespoły zamienne. Co ważniejsze regeneracja tego typu nierzadko jest niezgodna z procedurami wskazanymi przez producenta. Nowe amortyzatory można znaleźć na rynku w formie kompletnego elementu z miejscami do zamontowania ewentualnie w charakterze wkładów (w zależności od budowy układu zawieszenia). W trakcie montowania fabrycznie nowych amortyzatorów powinno się również korzystać z nowych śrub oraz nakrętek, jak też postępować zgodnie z wytycznymi producenta względem momentów dokręcania śrub, ale również wykorzystania smarów albo kleju do gwintów. Również wszelkiego rodzaju komponenty odpowiedzialne za tłumienie wstrząsów, to znaczy sworznie metalowo-gumowe, odbojniki i tym podobne elementy, pojawiające się w połączeniu amortyzatora z zawieszeniem, jak też podwoziem pojazdu samochodowego, podlegają wymianie łącznie z amortyzatorami. Wszystkie elementy odpowiadające za tłumienie drgań można także zastąpić nowymi, gdy stare wykazują już wysoki stopień zużycia, bez względu na stan amortyzatorów.
Grzegorz Kaczorkiewicz
28.07.2019