Logo warsztatu samochodowego NICA
SERWIS SAMOCHODOWY NICA ul. Ludowa 25
71-700 Szczecin
Tel. 791 77 14 77 E-mail: autoserwis@nica.szczecin.pl
OBSŁUGUJEMY WSZYSTKIE MARKI SAMOCHODÓW
Loga marek samochodów niemieckich, francuskich, japońskich, indyjskich, koreańskich, czeskich, włoskich, amerykańskich

Układ hamulcowy

Ogólnie mówiąc, układ hamulcowy w samochodzie to system przyrządów odpowiadających za zatrzymanie będącego w drodze pojazdu, jak też utrzymanie go w miejscu na wzniesieniach. Ma w swoim składzie podzespoły, takie jak pompa hamulcowa, urządzenie wspomagające, hamulce tarczowe kół przednich oraz kół tylnych.

Systemy hamulcowe

W każdym pojeździe mechanicznym wyodrębnić można dwa systemy hamulcowe. Po pierwsze układ podstawowy, czyli roboczy uruchamiany przez kierującego przy pomocy pedału hamulca (jest to na ogół układ hydrauliczny), po drugie układ hamulcowy dodatkowy, powszechnie znany też jako hamulec awaryjny lub ręczny, który wykorzystywany jest najczęściej podczas przerw w podróży celem unieruchomienia pojazdu w miejscu postoju (to system dźwigni oraz cięgien). Natomiast w sytuacji awaryjnej, gdy hamulec podstawowy ulegnie uszkodzeniu, wówczas hamulec ręczny daje możliwość kierowcy na zatrzymanie auta. Układ hydrauliczny podzielony jest na dwa obwody. Każdy z nich oddziałuje na dwa koła umiejscowione po przekątnej. I tak, jeden z układów wywiera wpływ na koła przednie prawe i tylne lewe, drugi zaś na koła przednie lewe i tylne prawe. Taki podział daje możliwość kierowcy na zahamowanie pojazdu w sytuacji awaryjnej, gdy jeden z obwodów utraci szczelność. Ciśnienie w obydwu obwodach wytwarzane jest za pomocą pompy hamulcowej typu tandem w takcie wywierania nacisku na pedał hamulca przez kierującego pojazdem. Ponad pompą hamulcową mieści się zbiorniczek z płynem hamulcowym. Ilość cieczy ulega redukcji wraz ze wzrostem zużycia klocków hamulcowych.

Tarcza hamulcowa
Tarcza hamulcowa

Działanie układu hamulcowego

Zasada działania układu hamulcowego jest stosunkowo prosta. Prowadzący samochód w celu zmniejszenia prędkości, lub też zupełnego zatrzymania pojazdu dociska pedał hamulca. Wtedy to, pompa dostarcza płyn hamulcowy pod wysokim ciśnieniem, dzięki czemu tłok znajdujący się w zacisku zwiera klocki na tarczy rotującej razem z kołem. Obecnie do aut instalowany jest tak zwany system ABS, czyli układ nie dopuszczający do nagłego blokowania się kół w czasie hamowania. Aktualnie instalowany w pojazdach układ hamulcowy zaopatrzony jest w systemy wspomagające podciśnieniowo siłę hamowania. Ten układ pozwala ograniczyć siłę z jaką kierowca musiał napierać na pedał w trakcie hamowania w starszych modelach.

Serwisowanie układu hamulcowego

Każdy kierowca zobowiązany jest systematycznie sprawdzać sprawność układu hamulcowego w swoim pojeździe. Najistotniejsze jest określenie poziomu zużycia klocków hamulcowych, tarcz, jak również regularna wymiana płynu hamulcowego na nowy.

Grzegorz Kaczorkiewicz