Logo warsztatu samochodowego NICA
SERWIS SAMOCHODOWY NICA ul. Ludowa 25
71-700 Szczecin
Tel. 791 77 14 77 E-mail: autoserwis@nica.szczecin.pl
OBSŁUGUJEMY WSZYSTKIE MARKI SAMOCHODÓW
Loga marek samochodów niemieckich, francuskich, japońskich, indyjskich, koreańskich, czeskich, włoskich, amerykańskich

Układ chłodzenia

Układ chłodzenia silnika ma dla samochodu niebagatelne znaczenie, gdyż chroni go przed przegrzaniem, jak też utrzymuje go w optymalnej temperaturze w trakcie pracy. W systemie tym, niezmiennie przez cały rok, znajduje się roztwór w postaci mieszaniny wody oraz środka zabezpieczającego silnik przed zamarznięciem i korozją.

Płyn chłodzący

Ciecz stosowana w samochodowych układach chłodzenia w miejsce wody, nie dopuszcza do awarii powstałych w wyniku spadku temperatury, korodowania, osadzania się kamienia kotłowego, a ponadto podwyższa temperaturę wrzenia płynu chłodzącego. Płyny chłodzące produkowane są na bazie glikolu etylenowego, bądź też glikolu propylenowego. Glikol etylenowy charakteryzuje się nieco wyższą temperaturą wrzenia oraz zapłonu, a także niższą lepkością. Jest on również tańszy w produkcji, jednakże jego słabym punktem jestduża toksyczność. Natomiast glikol propylenowy jest cieczą chłodzącą coraz szerzej stosowaną ze względu na swoją niską toksyczność, jednakże potrzebuje on dodatku środków ograniczających rozwój drobnoustrojów oraz dużą ilość substancji antykorozyjnych, przez co jego cena znacząco wzrasta. Cyrkulacja płynu znajdującego się w układzie chłodzenia jest regulowana jest za pomocą termostatu. Odpowiednia temperatura ma bezpośredni wpływ na stan oraz spalanie cieczy chłodzącej. W przypadku, gdy temperatura silnika jest niska, wówczas płyn chłodzący przemieszcza się wyłącznie w głowicy cylindrów, kadłubie silnika oraz w wymienniku ciepła.

Chłodnica Mercedesa
Chłodnica

Awarie układu chłodzenia

Zimny silnik zaburza proces spalania, jak również przyczynia się do wydzielania większej ilości węglowodanów oraz tlenków węgla. Wraz ze wzrostem temperatury w silniku, termostat otwiera duży obieg płynu chłodzącego, który przemieszczany jest do chłodnicy za pomocą nieustannie poruszającej się pompy. Układ chłodzenia wyposażony jest w chłodnicę, zbiornik wyrównawczy płynu, pompę wody, wentylator mechaniczny ewentualnie elektryczny, termostat i nagrzewnicę wnętrza. Awarie ze strony układu chłodzącego nie mają miejsca zbyt często i zwykle dotyczą wyeksploatowania części układu chłodzenia. Do popularnych usterek układu zaliczyć można rozmaite wycieki płynu chłodniczego, awarie termostatu oraz pompy wody, jak też uszkodzenia samego czujnika temperatury. Natomiast jako najczęstsze symptomy zapowiadające awarię układu chłodzenia przedstawić można niedogrzanie albo przegrzanie silnika, wahanie się temperatury, intensywne dymienie z rury wydechowej (biały dym), brak reakcji wentylatora chłodnicy przy znacząco podwyższonej temperaturze silnika, obecność w zbiorniku wyrównawczym oleju bądź sadzy.

Grzegorz Kaczorkiewicz