Zastosowanie powlekania galwanicznego w naprawie samochodu
Nie zważając na fakt, iż procesy galwaniczne mają niewątpliwie groźny i niekorzystny wpływ na środowisko naturalne, są one nadal powszechnie wykorzystywane do napraw podzespołów samochodowych.
Chromowanie
Z metody chromowania, czyli nakładania cienkich warstw (chromowanie dekoracyjno-ochronne) lub grubych (chromowanie techniczne) powłok chromowych, korzysta się podczas regeneracji: osi dźwigienek zaworowych, sworzni tłokowych, wałków pomp oleju oraz wody, czopów wałów korbowych, sworzni satelitów mechanizmu różnicowego, wałków skrzyni biegów (w miejscach osadzania łożysk) bądź czopów zwrotnic.
Żelazowanie
Jeżeli konieczne jest nałożenie w trakcie regeneracji dosyć grubej warstwy metalu, wówczas z reguły wykorzystuje się żelazowanie. Technologia ta, szczególnie gdy chodzi o duży program naprawczy, daje gwarancję niemałych oszczędności.
Inne rodzaje powlekania galwanicznego
Ostatnią operacją procesu naprawy podzespołów samochodowych stanowi niklowanie oraz chromowanie elementów w celach dekoracyjno-ochronnych. Ponadto ochronne warstwy cynkowe można nakładać jedynie na te powierzchnie, które zostały nimi powleczone w czasie procesu produkcji, oprócz cynkowanych blach nadwozi. W serwisach samochodowych w czasie obsługi technicznej, poza żelazowaniem, niklowaniem, chromowaniem i cynkowaniem, wykorzystuje się również inne procesy elektrolityczne. Dla przykładu, jako zabezpieczenie przed nawęglaniem, podczas procesów produkcyjnych elementów zamiennych wykorzystuje się miedziowanie wierzchniej warstwy elementów. Natomiast cynowanie pierścieni tłokowych, jak i tłoków przyspiesza docieranie.
Grzegorz Kaczorkiewicz
28.02.2020