Logo warsztatu samochodowego NICA
SERWIS SAMOCHODOWY NICA ul. Druckiego-Lubeckiego 1 A
71-656 Szczecin
Tel. 791 77 14 77 E-mail: autoserwis@nica.szczecin.pl
OBSŁUGUJEMY WSZYSTKIE MARKI SAMOCHODÓW
Loga marek samochodów niemieckich, francuskich, japońskich, indyjskich, koreańskich, czeskich, włoskich, amerykańskich

Osłuchiwanie silnika samochodu

Odgłosy wydobywające się z wnętrza jednostki napędowej mogą być spowodowane różnego rodzaju czynnikami, zaś właściwe określenie powodów ich powstania narzuca konieczność przeprowadzenia natychmiastowej eliminacji usterek. W celu uściślenia obszaru, z którego wydobywają się stuki oraz szmery, zazwyczaj wykorzystywany jest stetoskop.

Stetoskop
Stetoskop

Osłuchiwanie silnika stetoskopem

W trakcie osłuchiwania, pręt stetoskopu, przykłada się do wierzchniej warstwy silnika. W następnej kolejności fale dźwiękowe przekazywane są przez pręt na membranę. Od tego miejsca, przez przewody gumowe zakończone końcówkami odbierane są przez osobę osłuchującą silnik. W większości przypadków za pomocą stetoskopu da się ustalić i zlokalizować przyczynę niesprawności w oparciu o miejsce, w którym stuk dociera najmocniej, jak również w oparciu o natężenie oraz charakter stuku. Na wierzchniej warstwie silnika określone są strefy, w których najlepiej dokonać osłuchania. Na przykładzie silnika czterocylindrowego zaprezentować można rozmieszczenie owych stref osłuchiwania.

Pierwsza strefa osłuchiwania

Pierwszą z nich jest strefa 1, w której wyraźnie słyszalny jest głuchy stuk o niskim tonie, który pojawia się przy nagłej zmianie prędkości obrotowej wału korbowego. Tego typu stukot wskazuje na uszkodzenie łożysk głównych wału.

Druga strefa osłuchiwania

Zbliżony lecz może trochę cichszy stuk dający się usłyszeć w strefie 2 może być symptomem uszkodzenia łożysk korbowych.

Trzecia strefa osłuchiwania

Natomiast metaliczny, ostry stukot sworznia tłokowego niknący po uruchomieniu zapłonu w danym cylindrze wyraźnie da się usłyszeć w strefie 3. Również w strefie 3 słyszalny jest słaby, „klapiący” stukot tłoka, który pojawia się w momencie,gdy jego stopień zużycia jest znaczny ewentualnie,gdy ilość gładzi cylindrowej jest zbyt mała. Odgłosy pojawiające się w strefie 3 są najbardziej wyraźne w silniku nienagrzanym.

Czwarta strefa osłuchiwania

W strefach 4 czy też 2 i 5 osłuchuje się mechanizm rozrządu. Natomiast w strefie 4,stuki pojawiające się w głowicy sygnalizują niepoprawnie spalającą się mieszankę (proces detonacji). W tej samej strefie dobrze słyszalny jest również stukot spowodowany nadmiernym luzem sworznia tłokowego. Okoliczności powstania stuków mogą być rozmaite, dlatego też w trakcie ich określania powinno się zwracać uwagę na inne symptomy. Jako przykład można podać różnego rodzaju nieszczelności mogące pojawić się pomiędzy cylindrem a tłokiem, spowodowane zużyciem gładzi cylindrowej, zapieczeniem pierścieni uszczelniających ewentualnie ich zużyciem, prowadzą nie tylko do wystąpienia stuków w obrębie strefy 3 , ale również zwiększenie poboru oleju, któremu towarzyszy wydobywanie się dymu z jednostki napędowej. Ważne jest,aby wszystkie niesprawności silnika zostały poddane naprawie.

Grzegorz Kaczorkiewicz
29.07.2019