Logo warsztatu samochodowego NICA
SERWIS SAMOCHODOWY NICA ul. Druckiego-Lubeckiego 1 A
71-656 Szczecin
Tel. 791 77 14 77 E-mail: autoserwis@nica.szczecin.pl
OBSŁUGUJEMY WSZYSTKIE MARKI SAMOCHODÓW
Loga marek samochodów niemieckich, francuskich, japońskich, indyjskich, koreańskich, czeskich, włoskich, amerykańskich

Obsługa samochodu

Użytkowanie samochodu

Stan techniczny wszystkich pojazdów technicznych ulega zmianie w trakcie jego użytkowania. Podzespoły każdej maszyny z czasem stają się wyeksploatowane, a to przekłada się na deteriorację ich parametrów techniczno-eksploatacyjnych. W celu powstrzymania tych procesów, każdy użytkownik winien, przeprowadzić w wyznaczonym terminie konserwację pojazdu, w odpowiedni sposób przetrzymywać maszynę, jak również korzystać z produktów eksploatacyjnych będących na optymalnym poziomie. Serwisowanie techniczne pojazdu jest niezmiernie ważną czynnością. Powinno być przeprowadzane stosownie do wymogów konstrukcyjnych oraz odpowiednio z danymi warunków użytkowania, a także mieć na celu przysposobienie maszyny do pracy w taki sposób, aby stopień zużycia podzespołów był jak najmniejszy. Nie mniej jednak, żadna obsługa techniczna nie powstrzyma procesów związanych ze stopniowym zużywaniem się samochodu. Z tego względu, tak ważne jest bezzwłoczne przywracanie mu optymalnej sprawności technicznej poprzez likwidację usterek.

Mechanik pod samochodem
Obsługa samochodu

Konserwacja bieżąca silnika samochodu

Reparacja podzespołów oraz zespołów samochodowych opiera się na odtworzeniu ich sprawności technicznej przez likwidację defektów, wynikających z ich wyeksploatowania. W przypadku bieżącej konserwacji zezwala się na instalację elementów niekoniecznie nowych, które gwarantują bezpieczną jazdę. Natomiast w trakcie napraw głównych, którym na dzień dzisiejszy mogą być poddawane jedynie silniki spalinowe oraz układy napędowe, stopień zużycia montowanych podzespołów powinien zapewniać osiąganie przebiegu do kolejnej naprawy głównej. Reguła ta odnosi się wyłącznie do starszych pojazdów, których przebieg pomiędzy naprawami głównymi nie jest duży. Najczęściej w silnikach ZI oraz ZS wymieniane są podzespoły układów wtryskowych – wtryskiwacze, rozdzielaczowe i rzędowe pompy wtryskowe, pompy paliwa układu common rail, sterowniki układu wtrysku benzyny oraz oleju napędowego, rozdzielacze paliwa, jak też elektryczne czujniki i nastawniki sterujące jednostką napędową. Zaś do części silnika, poddawanych regeneracji zaliczyć można, przede wszystkim rozruszniki, alternatory, wałki rozrządu, głowice, przepływomierze powietrza, sprężarki mechaniczne, a także turbosprężarki. Cały szereg działań naprawczych silnika przeprowadzany jest w trakcie obsługi okresowej, czy też w czasie diagnostyki technicznej. Wówczas, w większości wypadków, wymieniane są elementy napędu rozrządu oraz przekładni pasowej, przewody wysokiego napięcia, filtry powietrza, paliwa i przeciwpyłowe, uszczelki pokrywy zaworów, głowicy silnika oraz miski olejowej itp.

Grzegorz Kaczorkiewicz (na podstawie: Seweryn Orzechowski, Naprawa i obsługa pojazdów samochodowych; Piotr Wróblewski, Naprawa podzespołów i zespołów samochodowych)