Zastosowanie niklowania w naprawie samochodu
Niklowanie wykorzystywane jest do tworzenia powłok dekoracyjno-ochronnych ewentualnie czasami do wytwarzania powłok pełniących funkcję czysto dekoracyjną lub też wyłącznie ochronną. W większości przypadków powłoki niklowe stanowią jedną z wierzchnich warstw pokrycia miedź-nikiel--chrom czy też nikiel-chrom. W samochodach wykorzystanie ich jest bardzo popularne. Przede wszystkim powlekane są elementy stalowe, takie jak ozdoby nadwozia, uchwyty, klamry, klamki itp.
Nikiel zajmuje bardziej elektrododatnie miejsce w szeregu napięciowym aniżeli żelazo. W następstwie tego, w analogiczny sposób jak chrom, powoduje powstanie powłoki katodowej, której funkcje ochronne ograniczają się jedynie do mechanicznych. Ze względu na to powłoka niklowa winna być odporna na działanie wody, bez widocznych pęknięć i porów, należy również zadbać o jej odpowiednią grubość. Oprócz tego powinna być elastyczna, o niewielkich naprężeniach własnych (które mogłyby prowadzić do odwarstwiania się powłoki), równomiernej grubości, niedużej łamliwości, z odpowiednim polorem. Tego rodzaju parametry możliwe są do osiągnięcia za sprawą odpowiednio dobranego składu kąpieli, jak też parametrów procesu.
W skład elektrolitów do niklowania wchodzą: siarczan niklawy, siarczan amonowo-niklowy, chlorek niklawy, kwas borowy i inne. W zależności od składu chemicznego, a także gęstości prądu, możliwe jest wygenerowanie powłok różnego rodzaju. Poza wyżej wymienionymi składnikami, mogą one zawierać dodatki blaskotwórcze, wyrównujące, zwilżające itp. Czasami wykorzystuje się tzw. kąpiele do niklowania z połyskiem, które pozwalają ograniczyć potrzebę polerowania powłoki. Anodę przygotowuje się z niklu mającego w swoim składzie drobne domieszki kobaltu, węgla, krzemu jak również tlenków niklu ewentualnie żelaza. W najwyższym stopniu negatywny wpływ mają domieszki w postaci siarki, cynku oraz miedzi.
Grzegorz Kaczorkiewicz
23.06.2023