Logo warsztatu samochodowego NICA
SERWIS SAMOCHODOWY NICA ul. Ludowa 25
71-700 Szczecin
Tel. 791 77 14 77 E-mail: autoserwis@nica.szczecin.pl
OBSŁUGUJEMY WSZYSTKIE MARKI SAMOCHODÓW
Loga marek samochodów niemieckich, francuskich, japońskich, indyjskich, koreańskich, czeskich, włoskich, amerykańskich

Regeneracja części za pomocą metalizacji natryskowej (cieplnej)

Proces polegający na pokrywaniu powierzchni różnorodnych przedmiotów metalem ciekłym, nanoszonym na przedmiot w formie niewielkich kropli z wykorzystaniem sprężonego powietrza, określany jest mianem metalizacji natryskowej. Metodą tą przeprowadza się regenerację wałów korbowych, sworzni, powierzchni oporowych kół koronowych itp. W czasie przeprowadzania natrysku metalu trzeba bezwzględnie przestrzegać odpowiednich przepisów bhp. Najistotniejszą rolę pełni odpowiednia wentylacja w pomieszczeniach.

Części samochodowe
Regeneracja części samochodowych

Przygotowanie części do metalizacji natryskowej

Konserwacja owych obwodów zwykle sprowadza się do regularnych kontroli sprawności instalacji oraz żarówek, przeprowadzania renowacji izolacji, kontrola sprawności niektórych wskaźników i sygnałów, jak również co pewien czas przeprowadzane nastawianie oświetlenia pojazdu oraz smarowanie mechanizmu wycieraczek stosownie do zaleceń zawartych w instrukcji obsługi. Podzespoły niesprawne należy zastąpić nowymi. Nie mniej niż dwa do roku, w trakcie obsługi zimowej oraz letniej należy poddać kontroli oraz prawidłowo wyregulować ustawienie reflektorów w pojeździe, a także wyregulować ich jasność.

Właściwości zregenerowanej warstwy

Natryskiwany metal rozpryskuje się na powierzchni części w formie niewielkich kropli otoczonych powłoką z tlenków, łączy się z nią, wnika w pory oraz szczeliny. Natryskiwane sukcesywnie cząstki metalu scalają się ze sobą, tworząc wierzchnią warstwę pokrycia. Powłoka ta, w efekcie obecności tlenków jak również pewnej ilości powietrza, jest chropawa. Niekiedy porowatość natryśniętego metalu daje zadowalające efekty z uwagi na fakt, iż polepsza własności smarne uzyskanej powierzchni. Natryskiwana warstwa różni się od metalu rodzimego porowatością. Oprócz tego pewne różnice innych właściwości prowadzą do powstania zjawisk, takich jak topnienie, utlenianie oraz nagłe stygnięcie rozpylonego metalu. Odporność warstwy natryskiwanej na zginanie czy skręcanie jest raczej niewielka, jednakże ma ona dużą wytrzymałość na ścieranie a także dobre właściwości smarne.

Rodzaje metalizacji natryskowej

Regenerację części za pomocą metalizacji natryskowej przeprowadza się przy użyciu pistoletów dostosowanych do danej metody metalizacji. Metody metalizacji natryskowej podzielić można na: natrysk płomieniowy, natrysk łukowy, natrysk laserowy, natrysk plazmowy, natrysk detonacyjny, natrysk zimny oraz natrysk naddźwiękowy.

Metody metalizacji natryskowej

Metalizacja natryskowa jest powszechnie wykorzystywana w trakcie napraw pojazdów samochodowych. Wpływ na to mają dwie ważne zalety tej metody, czyli równomierność natryskiwanej warstwy, a także relatywnie niska temperatura natryskiwanego przedmiotu, utrudniająca powstawanie naprężeń wewnętrznych. Walory te przesądziły o możliwości regeneracji elementów, których naprawianie metodami spawalniczymi jest wykluczone, zaś naprawa metodami elektrolitycznymi za bardzo kosztowna z uwagi na znaczną grubość powłoki.

Grzegorz Kaczorkiewicz
29.11.2022