Logo warsztatu samochodowego NICA
SERWIS SAMOCHODOWY NICA ul. Ludowa 25
71-700 Szczecin
Tel. 791 77 14 77 E-mail: autoserwis@nica.szczecin.pl
OBSŁUGUJEMY WSZYSTKIE MARKI SAMOCHODÓW
Loga marek samochodów niemieckich, francuskich, japońskich, indyjskich, koreańskich, czeskich, włoskich, amerykańskich

Badanie amortyzatorów

Obecnie w stacjach kontroli pojazdów do dyspozycji są dwa sposoby postępowania mające na celu badanie amortyzatorów. Po pierwsze jest to metoda drgań wymuszonych (metoda Boge), po drugie metoda swobodnych drgań tłumionych.

Amortyzatory
Amortyzatory

Metoda drgań wymuszonych

Powszechnie stosowana metoda drgań wymuszonych sprowadza się do mechanicznego wymuszenia drgań na badanym kole powyżej częstotliwości rezonansowej. Wkrótce potem, gdy siła wymuszająca przestaje działać na koło następuje kontrola amplitudy drgań przy przechodzeniu przez częstotliwość rezonansową. Zwykle, w tej metodzie, wymuszenie osiąga częstotliwość początkową 15 kHz, a jego największe wychylenie z położenia równowagi osiąga 9 mm. W następnej kolejności wykres amplitudy porównywany jest z wartością wzorcową konkretnego amortyzatora. W przypadku, gdy obmierzana amplituda osiąga zbyt wysokie wartości, wówczas można mówić o wadliwym działaniu amortyzatora. Słabą stroną owej metody jest fakt, że osoba przeprowadzająca badanie powinna posiadać orientację w wykresach wzorcowych amortyzatorów. Metoda ta jest bardzo często wykorzystywana na stacjach obsługi samochodów. W podobny sposób, jak przy analizie nacisku koła na podłoże (metoda EUSAMA), o wyniku badania decyduje zarówno ogólny stan zawieszenia pojazdu, jak również ciśnienie w jego oponach.

Metoda swobodnych drgań tłumionych

Natomiast druga metoda, czyli metoda swobodnych drgań tłumionych oparta jest na pobudzeniu do ruchu nadwozia w dół poprzez ugięcie elementów sprężystych, czy też na swobodnym spadaniu koła z jakiegoś poziomu. Wówczas stopień zużycia amortyzatora ustala się w oparciu o liczby, jak też amplitudy zarejestrowanych drgań.

Badanie amortyzatorów bez ich demontażu

Jakość funkcjonowania amortyzatorów da się skontrolować również bez konieczności wyciągania ich z pojazdu. Dokonanie owego badania amortyzatorów umożliwia urządzenie diagnostyczne, na przykład marki Boge. Również z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników pojazdów samochodowych, pożądane byłoby przeprowadzenie badania wzrokowego amortyzatorów, na przykład w trakcie sezonowej zmiany opon, wymiany klocków hamulcowych, ewentualnie innych czynności podczas wykonywania, których samochód wymaga podniesienia, jak również zdjęcia kół. W momencie, gdy podczas kontroli wystąpią jakieś niejasności nie ma przeszkód sprawdzić skuteczność działania amortyzatorów na urządzeniu diagnostycznym – shocktesterze. Natomiast do przeprowadzenia kontroli technicznej amortyzatorów w krótkim czasie, można wykorzystać przenośne testery elektroniczne.

Grzegorz Kaczorkiewicz
29.04.2019