Zakłady technicznego zaplecza motoryzacji
Odpowiednio wyposażony oraz wykonany zespół obiektów powstałych z przeznaczeniem do magazynowania, zaopatrzenia, obsługi technicznej, jak również eliminacji usterek pojazdów samochodowych jest przykładem zakładu technicznego zaplecza motoryzacji.
Odpowiednio wyposażony oraz wykonany zespół obiektów powstałych z przeznaczeniem do magazynowania, zaopatrzenia, obsługi technicznej, jak również eliminacji usterek pojazdów samochodowych jest przykładem zakładu technicznego zaplecza motoryzacji.
Stacje obsługi technicznej samochodów
Zaliczyć do nich można zajezdnie (prowadzenie serwisu, magazynowanie i administrowanie taborem określonego przedsiębiorstwa), warsztaty niezależne (w których realizowana jest obsługa techniczna oraz naprawa pojazdów wszystkich marek, w całkowitym ale również częściowym zakresie), serwisy koncesjonowane przez producentów pojazdów (w których przeprowadzany jest serwis techniczny jedynie konkretnych marek oraz sprzedaż aut fabrycznie nowych ewentualnie dodatkowego wyposażenia), garaże, parkingi i tym podobne miejsca powstałe w celu przechowywania pojazdów, stacje zajmujące się dystrybucją paliw, smarów, olejów oraz innych płynów technicznych i elementów wyposażenia samochodowego.
Rodzaje serwisów samochodowych
Występuje cały szereg rodzajów samochodowych warsztatów niezależnych, jak też licencjonowanych miejsc obsługi technicznej, różniących się metrażem, poziomem zaopatrzenia w konieczne do napraw sprzęty i stopniem profesjonalizacji. W pierwszym okresie rozwoju motoryzacji autoserwisy świadczyły usługi i usuwały uszkodzenia pojazdów bez względu na markę. Tego typu stacje w dalszym ciągu prowadzą działalność, nie mniej jednak z ich świadczeń robią użytek jedynie nabywcy starszych i prostszych wersji samochodów. Zakłady te łączy cecha wspólna, to jest wielofunkcyjna specyfika ich wyposażenia czyli urządzeń naprawczych, diagnostycznych oraz obsługowych. Obecnie produkowane pojazdy mechaniczne z uwagi na złożoną budowę podzespołów potrzebują profesjonalnego serwisu, którego udzielić mogą tylko właściwie wyposażone licencjonowane stacje. Do dyspozycji kierowców są również punkty naprawcze mające w ofercie naprawy konkretnych zespołów. W szczególności dotyczy to zespołów precyzyjnych, czyli na przykład pomp wtryskowych silników z zapłonem samoczynnym ewentualnie całych silników.
Zajezdnie
Zajezdnie należą do obiektów przystosowanych do wielostronnych prac powiązanych z obsługą oraz naprawą parku samochodowego konkretnego zakładu transportowego, na przykład PKS. Do głównych zadań zajezdni należą przede wszystkim obsługa, serwisowanie, magazynowanie pojazdów, zarządzanie taborem, realizacja funkcji dyspozytorskich oraz zaopatrzenie pojazdów w paliwo, smary i inne materiały eksploatacyjne.
Grzegorz Kaczorkiewicz
28.02.2022